AMOS biedt met het unIQ concept een speciale vorm van passend onderwijs op verschillende locaties in Amsterdam. Wij zijn er trots op dat we dit al vanaf schooljaar 2012-2013 aanbieden.
Wij bieden een plek waar hoogbegaafde kinderen zich samen met hun peers kunnen ontwikkelen. Er is in ons brede onderwijsaanbod aandacht voor de basisvaardigheden. Deze worden compact en in een hoger tempo, top-down, behandeld.
We bieden onze leerlingen periodiek de mogelijkheid om vraagstukken te onderzoeken binnen unIQ-projecten. Dit doen we niet alleen door lessen te geven of onderzoek te doen in boeken en teksten. We gaan hiervoor ook naar musea en andere interessante plekken. Binnen ons onderwijs is een goede afstemming met de groep en de leerling belangrijk. Hierom houden we de groepen klein. In een unIQ groep zitten gemiddeld zo'n 20 leerlingen.
In ons onderwijsaanbod is veel aandacht voor het ontwikkelen van executieve functies, het leren leren en het ontwikkelen van een effectieve attitude ten aanzien van leren en ontdekken. We leren leerlingen om te gaan met fouten, falen en frustratie (‘Vitamine F’) en zien dit als noodzakelijk voor het leerproces. Om dit inzichtelijk te maken, gebruiken we de metafoor van de Learning Pit (de Leerkuil).
De vakken schaken, Spaans en Chinees worden gegeven door vakleerkrachten.
Schaken
vakdocent - Frank Tijdeman
Schaken is meer dan een leuk spel. Een goed schaker denkt vooruit, denkt strategisch, kan zich inleven in een ander en kan omgaan met winst en verlies. Als je een fout maakt op het schaakbord, wordt deze door je tegenstander afgestraft. Daar zal je mee om moeten leren gaan. Maakt de tegenstander een fout, dan kun jij toeslaan terwijl je de tegenstander in zijn waarde laat.
Diverse studies hebben de meerwaarde aangetoond van Schaken als vak.
Programmeren
vakdocent - André Theunissen (Digiwijzer)
Goed leren programmeren is niet alleen leuk, maar ook nog eens erg handig! Op vrijwel elke locatie wordt het vak programmeren gegeven door onze vakdocent André Theunissen. Kinderen leren dat kritisch kijken naar de opdrachten die ze computer of robot geven. In de jongere groepen wordt gewerkt met Scratch of Code.org, in de bovenbouw gebruiken we programmeertaal Python om de robots/computer te laten doen wat we willen. En dat is knap uitdagend!
Spaans
vakdocent - Hester Wetzlar
Een nieuwe taal leren op een speelse manier, is wat we met het vak Spaans willen oefenen. Soms worden er 'ouderwets' woordjes aangeboden, maar ook liedjes, gesproken tekst en er wordt ingezet op zowel de schrijf- als spreekvaardigheid van de leerlingen. Maar voor ons is Spaans bij uitstek een taal om aan te bieden op een manier die flexibiliteit van de leerlingen vraagt en die via veel verschillende werkvormen wordt aangeboden.
Chinees
vakdocenten - Changhen Chen en Monica Eringaard
Durf jij iets te leren wat je nog écht niet kan? Dan is het vak Chinees een heerlijke uitdaging! Bij het leren bij het vak Chinees, wordt echt een beroep gedaan op de vaardigheden die nodig zijn om te leren (leren leren). Sommige van onze leerlingen vinden het vak dan ook niet persé leuk. Het frustreert dat iets niet in een keer lukt.
Samen helpen we elkaar door de leerkuil en zorgen ervoor dat we stapje voor stapje de skills ontwikkelen die nodig zijn om iets te leren.